Het laatste bericht uit Indonesië... - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Marloes Verheul - WaarBenJij.nu Het laatste bericht uit Indonesië... - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Marloes Verheul - WaarBenJij.nu

Het laatste bericht uit Indonesië...

Blijf op de hoogte en volg Marloes

02 December 2013 | Indonesië, Jogjakarta

Lieve allemaal,

hier toch nog een laatste bericht uit Yogyakarta.
We hebben maandag 25 november nog een keer de zilver workshop gedaan. Deze hadden we vorig jaar ook gedaan en omdat het zo leuk (en goedkoop) was, wilden we dat nog wel een keer doen.
Agus was de vriendelijke kerel die ons vorig jaar hielp en die nu weer de workshop leidde. Hij spreekt een beetje Nederlands, wat erg grappig is. Natuurlijk even opgeschept over het feit dat dit onze tweede keer was en weer een superleuke ring gemaakt. Ik ben erg blij met het resultaat!

In de laatste week hebben we onze visa verlengt, want deze was maar 60 dagen geldig. Dit was net te kort voor het volledige verblijf, maar de universiteit heeft voor ons de verlenging geregeld. Dat was erg fijn! Nadat we bij de Immigration Office op de foto moesten en al onze vingerafdrukken waren gescand, zijn we nog even naar het winkelcentrum gegaan. Hier heb ik bij de starbucks en heerlijke frappucino en, ja ja, een stroopwafel op! Hij kwam van Aaltje’s bakery en smaakte verrukkelijk!

Op woensdag zijn we voor de aller laatste keer op stagebezoek geweest bij onze ‘eigen’ tumbuh van vorig jaar. We hebben een eindgesprek gehad met de directrice en besproken wat er eventueel volgend jaar beter kan. Ze was erg dankbaar en blij met de hulp van de meiden!
Op donderdag waren de laatste stagebezoeken bij de andere twee tumbuh scholen. Ook hier hebben we met de directrices een eindgesprek gehouden en ook hier waren ze erg gelukkig met de hulp die ze hebben gekregen. Erg leuk om te horen! Ze kijken er naar uit om volgend jaar weer studenten te ontvangen.

Vrijdag was de eind evaluatie op de universiteit. Het was een fijn gesprek met de Indonesische crew. Wederzijdse dankbetuigingen en verbeterpunten voor volgend jaar werden besproken. Het was weer een geslaagd project!

Ik denk dat het nuttig en fijn is geweest dat wij hier als begeleiders bij waren. De meiden gaven aan dat ze het fijn vonden dat we zo zorgzaam waren (vrijwel alle meiden zijn eventjes ziek geweest), en wij hebben best wel veel geregeld en veel verslaglegging gedaan voor onze collega’s thuis. Ik denk dat wij niet voor niets hier zijn geweest. Toch is het ook wel fijn dat het werk er nu op zit!

Aan het einde van de middag werd er een food market georganiseerd. Deze hadden wij vorig jaar ook. Hierbij zijn er op de universiteit allerlei kraampjes van verschillende districten waarbij je lokaal voedsel kunt proberen. Hierbij worden de meest vreemde dingen aangeboden… zo kun je bijvoorbeeld kippenklauwen en gefrituurde sprinkhanen eten. Die sprinkhaan heb ik genuttigd! Bewijs volgt nog, daar zijn (natuurlijk) foto’s van… Het smaakte heeeeerlijk.
De meiden hadden voor de Nederlandse kraam hutspot gemaakt, dat vonden de meeste Indonesische studenten erg lekker! Daarnaast hadden ze speculaasjes, boterhammen met pindakaas en hagelslag en dropjes uitgestald. Met name de dropjes waren niet te kanen, konden wij aflezen aan de gezichten. We hebben weer gelachen!
Toen de tafel leeg was zijn wij ervandoor gegaan. We hebben een afscheidsetentje gehouden bij de italiaanse tent Mediterannea. Met een paar meiden zijn we daarna nog een biertje gaan drinken bij Lucifer en Bintang café. Tidak sampai joempa! (Tot niet meer ziens!)

In het weekend hebben we onze laatste verslagleggingen afgerond en via de mail verstuurd. Daarnaast hebben we voor maandag een kookworkshop geboekt bij ViaVia café. We moesten alvast twee gerechten kiezen, waarbij onze voorkeur uit ging naar Gado Gado en Ayam Kepur (curry met kip).

Die kookworkshop hebben wij vanmorgen gedaan. Het was echt super leuk!
We gingen met de kokkin, Made, naar de lokale markt. Hier werd werkelijk van alles verkocht. De kippenkoppen en de ingewanden lagen verspreid over de tafels en de vliegen konden hun geluk niet op hier in het paradijs. Allerlei soorten groenten en kruiden, kroepoek, vlees en vis kon je hier kopen. Grappig dat deze markt echt vlakbij ons onderkomen is, maar dat wij hier nog nooit binnen waren geweest! Ik vond het erg leuk om te zien.
We kochten (nouja, Made kocht) alle ingrediënten die nodig waren voor onze gerechten. Made vertelde ons heel veel over de producten die verkrijgbaar waren. Daarna liepen we terug naar ViaVia om eerst een kopje ijsthee (letterlijk thee met ijsblokjes) te drinken en lokale versnaperingen te proberen: een soort pannenkoek met kokos zonder suiker en plakrijst met kokos en palm suiker.

Hierna konden de keukenprinsesjes gaan beginnen… Het was echt heel leuk om te doen!
Naast de Gado Gado, waarbij we de pindasaus ook zelf maakten, en de curry heeft ze ons ook geleerd hoe we zelf sambal kunnen maken en tempe en tofu goreng.
Natuurlijk ga ik het thuis een keer na maken…

Toen alles klaar was mochten we heerlijk smikkelen en smullen. Het was echter veel te veel dus wij hebben wat over was aan Made gegeven zodat zij dit met haar friends kon opeten.
Ik ben heel blij dat we dit nog hebben gedaan!

Bij terugkomst werd ik blij verrast met een kaartje van Dik en Marlies. Zo leuk!! En precies op tijd!
Morgen pakken wij onze backpacks in. Om 18.00 uur lokale tijd zullen wij naar Singapore vliegen. Dit is ongeveer 3 uurtjes vliegen, dat valt erg mee. Dan moeten wij zien te overnachten op het vliegveld, aangezien onze overstap 10 uur duurt. Komt vast goed! De volgende ochtend vliegen we in ongeveer een uur naar Vietnam. In Ho Chi Min zal onze backpack vakantie van twee weken beginnen… Joepie!

Het volgende bericht zal dus sowieso vanuit Vietnam zijn!

Leuk dat je mijn verhaal hebt gelezen, vergeet niet om een reactie te plaatsen... Vind ik namelijk leuk om te lezen! :)

Een laatste groet en knuffel vanuit Indonesië,

liefsxxx

• 02 December 2013 - 10:19

Sanne:

Hi Loes, super leuk verhaal en wat maak je leuke dingen mee heel veel plezier met backpacken en geniet nog twee weken van het heerlijke weer
    Liefs sanne
    Vanuit bali:)

• 02 December 2013 - 10:28

Peter&Thea:

He meissie, nog heeeel veel plezier in Vietnam!!!! Enne... Hierbij nodigen we ons zelf uit om bij je te eten als je indisch gaat koken.
    Heeeel beniewd naar de foto van de sprinkhaan.....brrrrr

• 02 December 2013 - 11:22

Paul:

lieve mar,
    hierbij mijn reactie.
    heul veul plezier in vietnam, doe voorzichtig wijfie.
    xx broeder p

• 02 December 2013 - 12:06

Bianca:

Mmm het water loopt me weer in de mond als ik denk aan die kookworkshop, was echt onwijs lekker!!!
    Heel veel plezier in Vietnam, en ben nu al benieuwd naar de reisverslagen+ foto's!

• 02 December 2013 - 13:11

Eva & Roel:

wow marloes! wat doe je toch allemaal leuke dingen! en dat terwijl je ook aan het werk bent volgens mij??
    en nu dus nog 2 weken vietman! daarna weer terug naar het steeds kouder wordende nederland?
    geniet er nog maar even goed van!
    x eva

• 02 December 2013 - 13:13

Marloes:

hee marrr,
    klinkt super leuk allemaal!!
    nog hee vee plezier in vietnam!
    xxx mos

• 02 December 2013 - 15:22

Imre:

Hoi Lieve Marloes,

Toen nog even een berichtje ondanks al ons geapp!
    Heeeel veel plezier in Vietnam en ik verheug me op de volgende workshop met je.....bij mij thuis.

Groetjes Imre

• 02 December 2013 - 16:51

Sanneke:

lieve lieve loesoelaai
    superleuk verhaaltje weer :D
    heeee vee plezier in vietnam geniet er van
    en kom dan maar weer snel met gierende
    vliegtuigmotors naar huis
    gezellig kerst vieren met zn allen jeeej<3
    dikke vette smakkard!!
    love you en miss youuu
    sanneke bolhuis

• 04 December 2013 - 15:55

Jan Verheul:

Hallo Marloes,

Weer een erg leuk reisverslag! Nu nog ruim 2 weken genieten in Vietnam.
    Liefs van paps