Op avontuur in Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marloes Verheul - WaarBenJij.nu Op avontuur in Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marloes Verheul - WaarBenJij.nu

Op avontuur in Bandung

Blijf op de hoogte en volg Marloes

12 Oktober 2012 | Indonesië, Bandung

Salam!!
Vanuit Bandung even een kleine udate.
Gisteren zijn we vertrokken uit het mega grote drukke en vieze Jakarta. We hadden de trein om 11.35 en we kwamen 3 uurtjes later aan in Bandung. Onderweg heel veel gezien. Uiteraard viel ik na een tijdje ook weer in slaap ;)… Haha maar langs de rails ook weer veel indrukken opgedaan. Dan weer mooie rijstvelden (sawa’s), dan grote gebouwen en dan weer krottenwijken, heeel veel krotten. Bizar dat er zo veel verschillen zijn… De eerste indruk is dat er toch wel erg veel armoede is. Het is alsof de tijd heeft stil gestaan. Ook draait alles hier om geld. Best jammer en soms ook irritant. Maar het valt de bevolking niet te verwijten want ze weten niet beter.

Toen we aankwamen in Bandung kwamen Bianca en Sarella ook de trein uitgestapt. Ooooh wat fijn om eindelijk weer wat bekends te zien in al dit onbekende!!!
Met z’n vieren gingen we op zoek naar een hotel. Daar hadden wij natuurlijk wel een taxi voor nodig… Een wat ouder mannetje wilde ons brengen naar een hotel, maar hij vroeg veel te veel geld. Wij gingen dus afdingen maar hij bleef hangen op 20.000 RP per persoon (dat is iets minder dan 2 euro hahaha). Dit vonden wij nog steeds teveel maar hij bleef zeggen dat het een ‘vewwie goet praais’ was. HOOWW uiteindelijk dan toch maar ingestapt want na een half uur waren we het station wel een beetje zat en verlangden wij naar RUST!

Aangekomen bij het Serena Hotel zijn we even lekker gaan uitrusten en deed iedereen haar wifi aan. Dat was wel weer even fijn, een beetje dichter bij huis. We zijn bij de hotel baas gaan vragen (een hele vriendelijke man die redelijk engels spreekt) naar een gids want wij wilden graag een tocht doen. Hier in de buurt is een vulkaan, je hebt rijstvelden, thee plantages en er schijnen warmwaterbronnen te zijn.
De hotelbaas zei dat de gids later deze avond zou komen.
Wij zijn eerst even lekker Nasi goreng gaan eten, wat mijn eerste eten was voor deze dag… (het was inmiddels 4 uur).
Hierna zijn we even de straat opgegaan en hebben we een beetje rondgekeken. Ook hier weer duiiiizendmiljoen scooters, OVERAL mensen en vieze smokey lucht. Een mondkapje zou niet verkeerd zijn hier… ;)

Terug in het hotel kwam de gids rond 8 uur. De hotelbaas kwam naar ons toe in de lobby en wie kwam er achter hem aan…. DE TAXI CHAUFFEUR VAN VANMORGEN!!!! Haaaaaahahahhahahaha wij kwamen NIET meer bij, echt supergrappig!! De hotelbaas zei dat ‘hij er wel een beetje gek uit ziet maar he’s a good man’. Nou goed. Voor 200.000 RP wilde hij ons de hele dag dingen laten zien (16,- pp). Priiiima! Wij wilden gewoon even wat leuks dus we spraken om 8.00 de volgende dag af.

Bij het ontbijt hadden ze boterhammen met hagelslag en jam… Wat en veraaaaaaaaaaaademing! Gelukkig nog even geen rijst haha. Daarna bij de beste man in zijn supermooie bolide gestapt.
We gingen eerst naar de vulkaan krater. Dit was wel mooi en deed mij erg denken aan Nieuw-Zeeland. Zeker de geur van rotte eieren snoof ik heeeerlijk op. Hier wat foto’s gemaakt en rondgelopen.
Daarna gingen we naar de thee plantages. Hier hebben we leuke foto’s gemaakt. De theevelden zijn super groot! Onderweg ook veel sawa’s gezien.

Na de theeplantage gingen we naar een of ander dorpje ofzo… waar de familie van onze fijne gids woonde. Het communiceren met ZjaaZjaad (ofzoiets) verliep niet geheel vlekkeloos, aangezien hij 3 woorden engels spreekt en alleen maar ‘Jaaaa, ja!!’ en ‘oke’ zegt en ons na praat.
Het was wel heel leuk om twee huizen te bekijken en de locals te ontmoeten. Ze waren heel aardig en gingen uitgebreid voor ons koken. Dit was een spannende maar heel leuke ervaring! We zaten daar in die woonkamer en hadden geen flauw idee wat ons voorgeschoteld werd. Bianca en ik waren wel in voor wat traditioneel Indonesisch eten, maar de gezichten van Brit en Sarella spraken boekdelen: die vonden het niks. Hahaha al met al was het wel heel erg grappig!!

Enige jammere was dat de gids wilde dat wij geld gaven aan zijn familie. Dit opzich vonden wij niet heel erg want we gunden het ze wel, maar we hadden liever zelf bepaald hoeveel we zouden geven. Uiteindelijk 2 euro pp gegeven. Nouja. We moeten toch nog een beetje wennen aan de bedragen hier enzo….
OH HET GRAPPIGSTE WAS NOG!!!! Die gids van ons die kreeg als bedankje van zijn familie.. een KIP! Ja, een echte, levende AYAM! En die kip die werd fladderend en wel in een plastic tasje gestopt en zo in de achterbak gelegd. Kipje heeft de hele reis achterin gelegen... hahaha suuuuper zielig!!!!!

We wilden ook graag naar de Hot Water Springs. Onzelievetaxichauffeur dacht dat wij even lekker wilden zwemmen in een Hot Water ZWEMBAD. Hier zette hij ons af en ‘maybe one hour? Maybe 2?’. Wij liepen er heen en zagen dus dat het een zwembad was en geen natuurlijke bron… Nou hier hadden wij niet zo veel zin in dus toen zijn we terug gegaan naar de auto. Misschien wilden we nog wat kopen bij zijn vriend in het winkeltje? NEE BEDANKT....

Terug naar Bandung! Hier hebben we nog een beetje rondgereden en toen wilden wij eigenlijk wel graag terug naar het hotel… Ik zat (alweer) te slapen voor in de auto hahahahaha en de andere meiden waren ook erg moe…
Weer lekker in het hotel even op bed gelegen om bij te komen van weer een heleboel nieuwe indrukken en belevenissen. Daarna lekker gegeten en een spelletje gespeeld, party en coooo!

Morgen gaan we naar huis! Jeeeej! Oke, we moeten wel nog even een huis zoeken, maar in ieder geval zitten wij om 8.00 in de trein naar Yogyakarta! Op naar de andere meiden en weer nieuwe avonturen!!

Terimah Kasih voor het lezen ;) en tot snel!!
Liefsxxxx

• 12 Oktober 2012 - 20:04

Cobie:

Hallo Marloes,

Dank voor al je leuke verhalen!
    Heel veel plezier, groeten aan je vriendinnen!
    liefs,Coba!

• 12 Oktober 2012 - 20:05

Marijne:

Meis super leuk verhaal!!! Geniet ervan. Kus

• 12 Oktober 2012 - 23:57

Peter&Thea:

Hahah... Wat een verhaal weer. We missen wel blunder 4,5 en 6...... Jammer!!!!! Hahahah

• 13 Oktober 2012 - 18:07

Paul:

Leuk floepje! Hier is het schijtweer. Daaaag! xx

• 14 Oktober 2012 - 23:01

Esther:

Wat een suuuuuuuuper fokking amazing leuk verhaal mennnnnn! xx :)

• 16 Oktober 2012 - 21:55

Cherine:

Marriee! Super leuk om te lezen wat je meemaakt! Ben benieuwd naar je pics! Geniet ervan ik blijf je volgen :) xxx

• 21 Oktober 2012 - 15:36

Tess:

Dag lieve Marloes
    Zojuist samen met opa genoten van je foto's op Facebook.
    Nu heb ik je verhaaltjes uitgeprint voor hem. Hij vindt het helemaal geweldig!
    Ik natuurlijk ook.

Geniet maar lekker!