Karimunjawa (en een beetje stage natuurlijk...) - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Marloes Verheul - WaarBenJij.nu Karimunjawa (en een beetje stage natuurlijk...) - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Marloes Verheul - WaarBenJij.nu

Karimunjawa (en een beetje stage natuurlijk...)

Blijf op de hoogte en volg Marloes

31 Oktober 2012 | Indonesië, Jogjakarta

Selamat pagiiiii!

Dat betekent goedemorgen, ook al is het bij mij al middag, bij jullie is het erg vroeg.
Nu de wintertijd is ingegaan scheelt het een uurtje extra, dus bij mij is het nu 6 uurtjes later!

Vorige week maandag gingen wij naar stage om de Monday Assembly bij te wonen. Alle kinderen verzamelden zich in een grote ruimte (wederom onder een ENROM kabaal…) waar een PowerPoint klaar stond en waar ze met zijn allen op de grond gingen zitten. Een leerkracht deed het woord door een luidspreker… Ja echt, een luidspreker… Gelukkig galmde het totaaaaal niet in de ruimte en waren de kindertjes lekker stil en kon je dus precies verstaan wat de leerkracht zei. NIET.
Vreeeeselijk… ik keek naast me en zag nog 7 versufte hoofden, die allemaal dachten: wat een chaos.
We zouden de volgende dag het stilte teken aanleren wat hier ook zeker goed van pas zou komen!

Op dinsdag gingen we naar stage waar we ons gingen voorbereiden om het stilteteken over te dragen aan de leerkrachten. We hadden ’s middags namelijk vergadering en hadden besloten om een toneelstukje te spelen waarbij een van ons de leerkracht was en de rest de kinderen, om zo het stilteteken helemaal goed uit te kunnen leggen. Verder hebben we veel aan ons verslag gewerkt en zo kwamen we de dag wel door.
Tijdens de vergadering werd onze hele act opgenomen (wereldsterren) en kregen wij naderhand een daverend applaus van het hele team. Zo lief! Ze zijn echt zo dankbaar dat wij er zijn en dat wij ze willen helpen. Superleuk!

Donderdag gingen we de klassen in om te observeren of het stilteteken ook echt gebruikt werd. Heel leuk was het dan ook om te zien dat dit ook het geval was! Oke, het werkt nog niet perfect, maar zowel de leerkrachten als de leerlingen moeten er nog aan wennen. Het begin is er!

Vrijdag waren we lekker vrij dus donderdagavond gingen we stappen in Republik. Was erg gezellig met de locals en met de andere meiden. Uiteraard werd de Vodka weer in overvloed uitgedeeld (doe mij maar een biertje) en hadden we weer veel bekijks van de Indo’s. Op de een of andere manier blijven we interessant…

Vrijdagavond kwamen de meiden naar ons toe om gezellig met z’n allen bij de Italiaan te eten, voordat we op vakantie zouden gaan! Joepieeee!
Was supergezellig en heerlijk gegeten. Om 12 uur was Sarella jarig dus hebben we natuurlijk voor haar gezongen en haar gefeliciteerd! Daarna vertrokken we met 2 grote auto’s/kleine busjes naar de Ferry. Deze bracht ons naar Karimunjawa. De reis was iets langer dan we gedacht hadden… maar Karimunjawa zou alles goed maken.

Daar aangekomen bracht Luppa ons naar het ‘hotel’, wat gewoon een hostel bleek te zijn met 2persoonskamers zonder airco, zonder warme douche en zonder laken om onder te slapen (alleen een vieze gore deken). Ieeeeuw….. beetje tegenvaller (of zijn we te verwend?!).

Iedereen ging eerst eens even lekker douchen en bikini aan trekken. Dit was onze kans om gauw slingers en ballonnen op te hangen voor Sarel! Toen ze uit de douche kwam gingen we voor haar zingen en ze was helemaal verbaasd om de slingers en ballonnen, superleuk!
We hadden ook kadootjes voor haar gekocht en een kaart. Ze voelde zich gelukkig helemaal jarig! :)

We gingen naar het strand en daarna weer terug om te eten. Heerlijke visjes werden uitgeserveerd op tafel en ’s avonds gingen we naar een strandfeest. Dit was echt zo gaaf! Er was een DJ en keiharde muziek, en daar stond je dan te dansen op blote voeten onder de palmbomen. Als je naar boven keek zag je de maan door de palmbladeren heen schijnen en als je opzij keek zag je de zee. Zo bizar! Echt genieten!

De volgende ochtend moesten we om 7 uur opstaan maar ik brandde al om 6 uur mijn bed uit. De stroom werkt namelijk alleen tussen 18.00 en 6.00 uur…. Zodra de ventilator (die hadden we gelukkig wel) uit ging om 6 uur was ik wakker… Dus m’n kussen meegenomen naar buiten en daar op een bedje gaan liggen waar Jacky blijkbaar de hele nacht al had geslapen hahhaha.
Om half 8 kregen we ontbijt en om 8 uur vertrokken we naar de haven waar we op een vissersbootje stapten. Superleuk! We gingen eerst naar een plek toe waar haaien zwommen. Dit was een afgezet stuk, maar toch was het heel gaaf om mee te maken. Lekker snorkelen terwijl die beesten onder je door zwemmen… Echt wel gaaf! Natuurlijk enorm veel foto’s gemaakt en daarna nog een rondje op de banaan gemaakt, hahahahahha.

Weer terug op de boot gingen we naar een plek om te snorkelen, supermooi koraal en heeeeel veel visjes! Echt super tof! Daarna gingen we naar een eiland om lekker te chillen, te zonnen, te slapen, te eten, en nog meer te genieten.
Hierna gingen we weer snorkelen en naar nog een ander eiland waar we uit een kokosnoot dronken en pisang goreng (mijn LIEVELINGS) aten, om vervolgens de zonsondergang te bekijken. Hier ben ik trouwens in een palmboom geklommen, wat natuurlijk een erg leuke foto was, alleen ging naar beneden iets lastiger…. hahahha.

Na de zonsondergang (die natuurlijk ook SUUUPERmooi was) gingen we de boot op en terug naar de haven. Het werd al donker. Bij het hostel een heerlijke koude douche genomen…. En daarna weer lekker gegeten!
Ik was best wel moe omdat we een nacht zo ongeveer hadden overgeslagen tijdens de reis… Dus na het eten nog even gezellig gezongen met de gitaar van Jacky en een drankje gedronken (Rijstwijn, Vodka (duh) en Bintang) en daarna ben ik lekker gaan slapen!

De volgende ochtend moesten we namelijk weer om 7 uur opstaan, maar natuuuuurlijk was ik klaarwakker zodra de ventilator uit ging (hoe is het mooooogelijk?!) en zat ik weer om 6 uur buiten.
Weer een lekker ontbijtje en daarna weer naar de haven. Onderweg weer gesnorkeld wat weer supermooi was en weer lekker gevaren en weer naar een eilandje geweest wat ook weer supermooi was. GAAF VERHAAL HE!? Weet je wat het is, je had er bij moeten zijn… Ik wilde ook steeds foto’s maken omdat alles zo ongelooflijk mooi was… maar op de foto wordt het zo anders dan in het echt! Jammer is dat… Ook die dag hebben we op een eiland geslapen en gegeten en mooie foto’s gemaakt. We zijn ook naar het allerkleinste eiland geweest. Dit was eigenlijk een grote zandberg hahahahha. Hier hebben we leuke groepsfoto’s gemaakt!
Daarna gingen we met het bootje langs een soort minimarkt op zee.. er waren allemaal vakken met grote netten waarin vissen enzo zwommen. De jongens wilden namelijk graag kreeft halen. Uit een vak werden dus 4 grote levende kreeften gevangen en in een tas gestopt… omg! Die kreeften zagen er echt heel mooi uit!

’s Avonds stonden deze kreeften dus gemarineerd en wel op tafel en was iedereen aan het smullen… Verser kan niet! Het was een gezellig laatste avondje met elkaar, met gitaarmuziek en lekker zingen! GENIETEN!

De volgende ochtend gingen we vroeg weer terug naar huis… dat vond ik toch ook wel fijn! Weer lekker in mijn eigen bedje, mijn eigen (warme) douche en mijn eigen wc!
Om ongeveer half 9 waren we thuis en om half 10 lag ik in bed. Ik was moe maar voldaan!

Vandaag weer een dagje op stage.
Brit en ik hebben net een Engelse les gegeven in Grade 2. Het ging over de dagen van de week en de maanden van het jaar, want dat had de lerares gevraagd. We hadden kaartjes met Engelse dagen en maanden in ballonnen gedaan en om de beurt mochten de kinderen voor de klas een ballon kapot maken. Er kwam dan een kaartje uit en ze moesten zeggen welke dag of maand het was. Ik had op het bord de dagen en maanden in het Bahasa geschreven en schreef steeds de Engelse vertaling er achter. De kinderen waren dolenthousiast!!

Vanmiddag gaan we weer beginnen met een nieuwe truc: dagritmekaarten. Deze gaan we per klas uitdelen en aan de leraren vertellen hoe ze dit kunnen gebruiken.

Voor vandaag was dit het weer, sampai jumpa!

Liefsxxxx

• 31 Oktober 2012 - 11:36

Bob En Cindy:

Meid wat ben je aan het genieten en die foto's krijgen we vast nog wel te zien!.
    Kuzzz B en C

• 31 Oktober 2012 - 14:33

Mam En Pap:

Wat super!gaaf weer zeg! Ik denk zeeeker dat ik erbij had moeten zijn!!!
    Ook zo leuk om te zien dat jullie project aanslaat en dat ze zo dolenthousiast zijn!
    Geniet maar lekker want time flies when you have fun!!!

dikke knuf van ons!

• 31 Oktober 2012 - 16:09

Cher:

Woaaa super vet karimunjawa, ah dat strandfeest, snorkelen super niice! Tbegint hier echt winter te worden helaas.. Hoop dat jullie tools voor de leraren er ook in blijven! Klinkt goed iig :) xx

• 31 Oktober 2012 - 16:09

Cher:

• 31 Oktober 2012 - 19:42

Paul En Ser:

yo marrie,

wij hebben vandaag lekker over de amsterdamse grachten gebanjerd, suuuuuperleuk, en we hebben een cadeau voor ons allebei gekocht, een kookboek en een boek over amsterdam, suuuperleuk! de zon scheen vandaag, echt genieten! we hebben ook buiten bij een cafeetje koffie gedronken en een tosti gegeten, echt zo bizar!! weet je wat het is, je had erbij moeten zijn! ;)

dikke vette kussen van ons gekkie!

P&S

• 01 November 2012 - 12:33

Robine:

Hahah jij gaat op vakantie op vakantie....
    Ook op je stage ben jij in het paradijs, aappie! ;)
    Gaaf dat ze het zo op prijs stellen dat jullie er zijn! Had wat geweest als ze echt niet tof zouden vinden he...

Ga maar lekker met genieten jij!
    x

• 01 November 2012 - 15:56

Imre:

Altijd weer SUPERGAAF om je verhalen te lezen.
    Ik verheug me alweer op de volgende.

liefs Imre

• 03 November 2012 - 16:54

Mam :

WHOWHAHAHHAHAHAAA! Paul en Ser!!! zooooo grappig dit!

• 03 November 2012 - 16:54

Mam :

WHOWHAHAHHAHAHAAA! Paul en Ser!!! zooooo grappig dit!

• 05 November 2012 - 18:06

Els En Bert:

Leuk al die avonturen! Spannend hoor boven haaien zwemmen! Zijn benieuwd naar de foto's!

• 06 November 2012 - 23:58

Esther:

dag moppentrommel, wat een amazing f tof verhaal! omfffffg! ik had er zeker bij moeten zijn!!!!!!!!!!!

• 11 November 2012 - 21:37

Mam:

beterschap liefje!!! xxx

• 22 November 2012 - 23:42

Marlies Vd Leeden:

Lieve Marloes,

Wat een andere wending heeft je reis ineens gekregen door je ziekte en ziekenhuisopname. We zijn wel blij dat je moeder bij je kwam en dat je nu uit het ziekenhuis bent ontslagen. Je zult nog wel erg willen/ moeten oppassen om aan te sterken. Wat jammer dat het zo gelopen is. Maar wat heb je een kanjer van een vriendin bij je, die Brit! Wat een schat!! We hopen dat je nu echt helemaal aansterkt en nog verder wat kunt doen aan je stage of het bekijken van Indonesie..Doe nog maar voorzichtig en ......een lieve knuffel voor jou uit Woudenberg!!XX